Kunnen we niet beter eerst afwachten wat onderzoek uitwijst?

Vragen die gesteld zijn tijdens de ouderavond (19-4-2016) maar die nog niet beantwoord waren. Deze antwoorden worden via dit forum gegeven. Nieuwe vragen kunnen hier ook gesteld worden.
Plaats reactie
Dirk-Jan de Graaf
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 20-04-2016 14:08

Bericht door Dirk-Jan de Graaf » 13-05-2016 10:56

Achteraf kun je pas bepalen of een keuze goed of slecht is geweest.

De officiële onderzoeken kunnen nog heel lang op zich laten wachten omdat er op dit moment vooral onderzoek wordt gedaan, naar de manier waarop er onderzoek gedaan zou kunnen worden om te kijken wat de lange termijn effecten zijn.

De artikelen en publicaties die op dit moment gedaan worden, zijn vooral gebaseerd op meningen van experts en niet gegrond op diepgaand onderzoek.

Wij hebben als school en team inmiddels ook veel 'onderzoek' gedaan en dan vooral bij scholen die met het systeem werken. De vragen werden gesteld aan de directeuren en aan de verschillende leerkrachten. Een aantal van onze onderzoeksvragen en antwoorden (deze zijn ingekort):

- Zou je weer terug willen naar het oude onderwijssysteem?
Leerkracht: Nee absoluut niet, mij krijgen ze niet meer in een jaarklassensysteem
Directeur: Nee, ik ga niet meer werken op een school waar geen gepersonaliseerd onderwijs gegeven wordt. Als je alleen al ziet dat de zij-instromers (leerlingen die van een andere school komen red.) een leerrendement hebben over de afgelopen 3 jaar Cito van 140%, geeft wel aan dat dit onderwijs bij die kinderen beter past.

Is dit onderwijs voor alle leerlingen geschikt?
Leerkracht: Of het voor alle leerlingen in Nederland geschikt is? Ik denk het niet, maar dat is geen enkel onderwijs toch? Op onze school zitten wel leerlingen uit alle lagen van de bevolking. In vergelijking met mijn oude basisschool (een school met jaarklassensysteem red.) kunnen we meer kinderen tot leren krijgen. Eigenlijk kunnen we qua leren wel alle leerlingen aan.
Directeur: We pretenderen nooit dat we een school zijn voor alle leerlingen, net zo min als dat we pretenderen dat we beter zijn dan anderen. Wel zien we duidelijke verschillen in het leren van de leerlingen en de opbrengsten. De leerlingen die in de afgelopen 3 jaar van onze school zijn gegaan, dat zijn er 4, moesten vertrekken omdat hun gedrag niet kon. Die leerlingen zouden verwijderd worden uit ieder systeem in het reguliere basisonderwijs. Op leerproblemen kunnen we alles aan, omdat we persoonlijk onderwijs aanbieden en die problemen, groot of klein, zijn persoonlijk!

Wat is het grootste voordeel voor jou als leerkracht?
Leerkracht 1: Ik heb nu echt zicht op wat de leerling wel of niet kan. Het kost mij weinig moeite om te kijken hoe ik hem of haar iets kan leren, doordat we dit systeem zijn gaan draaien. In mijn lessen kan ik nu ook echt afstemmen.
Leerkracht 2: Ik zie leerlingen die goed in hun vel zitten en ook graag willen leren. Ze vragen mij zelfs of ze aan extra doelen mogen werken omdat ze dat graag willen leren en dat is geen uitzondering.
Leerkracht 3: De samenwerking met ouders is echt super goed. Samen ga je ervoor om de leerlingen te stimuleren en te laten leren. Ouders reageren ook positief op de gesprekken en zijn trots om hun kind zo te zien. Dat doet mij als leerkracht heel goed.

Hoe veel gebruik jij de Ipad in je les?
Leerkracht 1: Zo min mogelijk, we hebben met elkaar afgesproken dat je tijdens instructies gebruik maakt van concreet materiaal.
Leerkracht 2: Ik maak veel gebruik van printbladen enz. om de uitleg te geven en om direct te zien of ze het snappen. Verder vinden veel leerlingen het ook fijn om niet altijd op de Ipad te werken en op die manier houden we ook het schrijven met pen en papier bij. Als ik begeleid werken geef zijn er wel leerlingen die op de Ipad werken, maar dat komt omdat ze dan oefeningen doen waarbij ze ook vragen kunnen stellen. Maar over het algemeen wordt er in dit lokaal meer op papier of op het digibord gewerkt.
Leerkracht 3: Tijdens aardrijkskunde bekijken we via de Ipad allemaal verre landen, de vragen die daarbij horen maken we op papier. Ook tijdens geschiedenis doen de leerlingen onderzoek op de Ipad. Tijdens natuurkunde komen er geen Ipads aan te pas of het moet wel heel gevaarlijk zijn. Voor muziek maken we op de Ipad onze eigen instrumenten of componeren we, maar zingen doe we wel gewoon zelf, haha!

Plaats reactie