Kunnen we niet beter Montessori worden die halen in ieder geval de hoogste resultaten? Beeldscherm leren ze evengoed wel.
Is Montessori onderwijs niet beter?
-
- Site Admin
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 20-04-2016 09:42
-
- Site Admin
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21-04-2016 14:25
We hadden ook kunnen kiezen voor een ander onderwijsconcept. Hierbij valt te denken aan Jenaplan-, Dalton- of bijvoorbeeld Montessori-onderwijs. We hebben niet gekeken naar de resultaten die de diverse scholen behalen. Waarschijnlijk wordt hier bedoeld de CITO eindresultaten.
De overwegingen voor dit concept hebben alles te maken met de door ons vastgestelde missie en visie op hoe wij vinden dat goed onderwijs moet zijn. Het o4nt sluit bijna naadloos aan op alles wat wij in een eerder stadium met elkaar geformuleerd hebben, besproken met MR en gedeeld met ouders.
Tevens denken wij dat deze vorm van onderwijs goed aansluit bij het bieden van 'Passend Onderwijs' zoals wij dat binnen de scholen verplicht zijn te organiseren. De reden hiervoor is dat het gepersonaliseerd onderwijs is waar we in samenspraak (leerlingen, leerkracht en ouders) de leerdoelen vaststellen.
Met ouders en team hebben wij het certicifaat LLO (Leerling, Leerkracht, Ouder) van het CPS. Doelstelling daarvan is om ouderbetrokkenheid te vergroten ten gunste van een positieve invloed op het onderwijsleerproces van de leerling. Binnen het o4nt is ouderbetrokkenheid een vast onderdeel in het onderwijsleerproces.
Het gebruik van een beeldscherm (in dit geval een iPad) is slechts een middel. Via educatieve apps die veelal adaptief zijn ingesteld maken kinderen opdrachten. Daarnaast maken de kinderen daarop hun dag-/weekplanning. De iPad is eveneens een middel voor ouders om te volgen wat hun kind gedaan heeft, gaat of moet doen en zijn de vorderingen/resultaten zichtbaar.
Voor de leerkracht is het een middel om eveneens goed inzage te krijgen van de vorderingen van de leerlingen. Dit voorkomt veel nakijken van werk, waardoor tijd beschikbaar komt voor begeleiden van leerlingen.
Binnen het huidige systeem wordt ook veel op computers en chromebooks (in de bovenbouw) gewerkt. De moderne taal- en rekenmethodes hebben allemaal software die leerlingen maken in de zg. computertijd.
De overwegingen voor dit concept hebben alles te maken met de door ons vastgestelde missie en visie op hoe wij vinden dat goed onderwijs moet zijn. Het o4nt sluit bijna naadloos aan op alles wat wij in een eerder stadium met elkaar geformuleerd hebben, besproken met MR en gedeeld met ouders.
Tevens denken wij dat deze vorm van onderwijs goed aansluit bij het bieden van 'Passend Onderwijs' zoals wij dat binnen de scholen verplicht zijn te organiseren. De reden hiervoor is dat het gepersonaliseerd onderwijs is waar we in samenspraak (leerlingen, leerkracht en ouders) de leerdoelen vaststellen.
Met ouders en team hebben wij het certicifaat LLO (Leerling, Leerkracht, Ouder) van het CPS. Doelstelling daarvan is om ouderbetrokkenheid te vergroten ten gunste van een positieve invloed op het onderwijsleerproces van de leerling. Binnen het o4nt is ouderbetrokkenheid een vast onderdeel in het onderwijsleerproces.
Het gebruik van een beeldscherm (in dit geval een iPad) is slechts een middel. Via educatieve apps die veelal adaptief zijn ingesteld maken kinderen opdrachten. Daarnaast maken de kinderen daarop hun dag-/weekplanning. De iPad is eveneens een middel voor ouders om te volgen wat hun kind gedaan heeft, gaat of moet doen en zijn de vorderingen/resultaten zichtbaar.
Voor de leerkracht is het een middel om eveneens goed inzage te krijgen van de vorderingen van de leerlingen. Dit voorkomt veel nakijken van werk, waardoor tijd beschikbaar komt voor begeleiden van leerlingen.
Binnen het huidige systeem wordt ook veel op computers en chromebooks (in de bovenbouw) gewerkt. De moderne taal- en rekenmethodes hebben allemaal software die leerlingen maken in de zg. computertijd.