Onderzoek wijst uit: geschreven aantekening beter dan getypt

Vragen die gesteld zijn tijdens de ouderavond (19-4-2016) maar die nog niet beantwoord waren. Deze antwoorden worden via dit forum gegeven. Nieuwe vragen kunnen hier ook gesteld worden.
Plaats reactie
Dirk-Jan de Graaf
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 20-04-2016 14:08

Onderzoek wijst uit: geschreven aantekening beter dan getypt

Bericht door Dirk-Jan de Graaf » 13-05-2016 11:25

In eerste instantie zou ik zeggen dat het persoonlijk is hoe je het beste je aantekeningen kunt maken om goed te kunnen leren. Het doel is namelijk om iets te leren en niet om aantekeningen te maken, dat is het middel. Je zit direct dus weer in de persoonlijk sfeer oftewel gepersonaliseerd.

Nu besteden we aandacht aan het maken van aantekeningen en dat blijven we doen. Wanneer leerlingen klakkeloos beginnen te typen, kun je denk ik stellen dat ze niet geleerd hebben om goede aantekeningen te maken. Daar ligt dan ook de oplossing of het leerdoel: hoe maak ik goede aantekeningen? En of dit dan op papier of op de pc is, maakt denk ik niet veel verschil. Uit het onderzoek dat ik even heb gegoogeld (http://www.frankwatching.com/archive/20 ... -of-typen/ maak ik vooral op dat het erom gaat dat leerlingen niet als een recorder te werk gaan, maar selecteren op belangrijke termen oftwel het zojuist genoemde leerdoel.

Ps. Dit is mijn persoonlijke antwoord/visie op deze vraag

Plaats reactie