Kijk goed naar de achtergrond van het gedragsprobleem. Is dit veroorzaakt door systeemverzet, of bijvoorbeeld door een gebrekkige binding / vertrouwen? Veel kinderen met problematisch gedrag in een mainstream-school vallen op een Steve JobsSchool niet in negatieve zin op. Maar anderzijds: door het belang dat wij geven aan zelfnavigatie, is van belang of een kind thuis van het vermogen blijk geeft zijn ‘leven te organiseren’. Zou hij bijvoorbeeld zonder begeleiding niet de stappen die horen bij ‘kleed je aan’ kunnen zetten, dan is een Montessorischool of Steve JobsSchool niet de goede keuze, omdat het ‘iedereen doet hetzelfde’ van een mainstream school hem dan steun kan bieden.
Dat is iets anders dan ‘veel structuur nodig hebben’. In een Steve JobsSchool kunnen we heel veel structuur bieden, als een kind dat nodig heeft. Immers: gepersonaliseerd onderwijs kan elk kind bedienen.
Voor problemen die meer cognitief van aard zijn, zoals cognitief sterk of zwak, heeft een Steve JobsSchool bui uitstek een antwoord. Deze kinderen voelen zich geen buitenbeentje, want niemand ziet dat zij voor of achter lopen op een groep.
Het motto van een Steve JobsSchool: al ons onderwijs is passend, ieder kind is speciaal.
Hoe kun je kinderen met gedragsproblemen begeleiden?
-
- Site Admin
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 20-04-2016 09:42